Загальна кількість переглядів сторінки

неділя, 18 грудня 2011 р.

С.Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички». (заліковий урок)



Смольянінова Інна Ігорівна, 
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Науковий керівник:
Попова Олена Анатоліївна

Керівник від бази практики:
Златогорська Тамара Євгеніївна

Конспект 

уроку української літератури

Тема уроку. С.Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички».

Урок проведено 12 грудня 2011 року у 6-Б класі Севастопольської гімназії №24



Мета уроку:

-               ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу його творів;

-               розвивати навички виразного читання, коментування поетичних рядків, співвіднесення висловлених у них почуттів зі своїми власними;

-               виховувати любов до рідного дому, батьків, почуття відповідальності за них.



Тип уроку: сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Підручник: Українська література 6 клас / Мовчан Р. В. – К.: Генеза, 2005. – С. 88 - 90 (Додаток А)

Наочність: портрет письменника, оформлення дошки (Додаток Б)

Дидактичний матеріал: картки з новими словами.

Обладнання: асоціативний кущ, сенквейн.

Основні методи і прийоми: .вступне слово вчителя, художня розповідь, "асоціативний кущ", словникова робота, виразне читання, обмін враженнями, бесіда, "усне мовлення" з художнім домислом", пояснення вчителя, "незакінчене речення", творчий домисел, складання сенквейна.



Структурно-композиційна схема уроку

І. Організація класу на роботу

-                 привітання;

-                 перевірка готовності учнів до уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів

ІII. Повідомлення теми та мети уроку

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

- слово вчителя. Художня розповідь;

- асоціативний кущ;

- словникова робота;

- виразне читання вірша;

- обмін враженнями про прочитане;

- «усне мовлення» з художнім домислом;

- виразне читання вірша;

- обмін враженнями про прочитане;

- пояснення вчителя (теорія літератури);

- «незакінчене речення»

- творчий домисел.

V. Закріплення вивченого матеріалу

-             складання сенквейна.

VI. Підведення підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

VIII. Оцінювання



Хід уроку

І. Організація класу на роботу (1 хв).

1       Вступне слово вчителя

Доброго дня! Сідайте будь ласка. Перевірте наявність підручника, зошита, щоденника, ручки та олівця на парті. Розпочнемо урок!



II. Актуалізація опорних знань учнів (1хв).

У своїх роботах ви стверджуєте, що світ порятує краса душі, тепло людських сердець, щирість стосунків, милосердя. Найбільше любові й розуміння Павлик мав від найрідніших людей – мами та дідуся. Вас теж люблять батьки, дідусі, бабуся. Поговоримо сьогодні про бабусь – мам ваших батьків, найближчих і найдорожчих для вас людей.



III. Повідомлення теми і мети уроку (1хв).

Тема сьогоднішнього уроку: «С.Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички». Запишіть будь ласка у зошити число, класна робота та тему.



IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу (33хв).

1. Слово вчителя. Художня розповідь (3хв).

Чи помічали ви, як ваші бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей – ваших мами, тата? Як ви думаєте, чому саме так?

Для батьків діти, навіть дорослі, завжди залишаються дітьми, тому за них так само переживають, як і раніше, так само їх люблять і жаліють.

Зрозуміло, що дуже дорогими є батьківський дім, рідна матуся і для поета, кіносценариста Станіслава Чернілевського, який з’явився на світ 1950 року на Вінниччині. Родина рано втратила батька-годувальника, і хлопцеві з багатодітної сім’ї довелося вчитися у школі-інтернаті, по закінченні котрої він вступив до педагогічного інституту. Але вчителем Станіслав був недовго, бо наполегливо йшов до здійснення своєї мрії дитинства – «робити кіно». Закінчивши Київський театральний інститут, працював на кіностудії ім. О.Довженка. Є у С.Чернілевського ще одне велике захоплення – поезія. 1984 року вийшла його збірка «Рушник землі». Поет удостоєний премії імені В.Симоненка.

Незвичайні, неповторні вірші Станіслава Чернілевського оспівують рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.



2. Асоціативний кущ (4хв). (Додаток В)

Отже, що ви запам’ятали з біографії письменника? З чим у вас асоціюється ім’я Станіслава Чернілевського?

(Відповіді учнів записуються на дошці навколо портрета письменника. Учні записують у зошитах)









Отже, ось ми й познайомились з біографією Станіслава Чернілевського. А зараз я пропоную познайомитися і з творчістю цього письменника.



3. Словникова робота (3хв). (Додаток Г)

Але перш за все давайте подивимося на нові слова, які ми зустрінемо у віршах.

Інтим, інтимний – особистий, задушевний; затишна обстановка, що сприяє відвертості, близькості.

Шиби – віконне скло;

Досвіток – світанок, ранок;

Печія – пекучій біль;

Зело – зелень, трави.

Придумайте по одному реченню з кожним з цих слів (усно).



4. Виразне читання вірша С.Чернілевського «Теплота родинного інтиму» (2хв).

Один з учнів виразно читає вірш.



5.Обмін враженнями про прочитане (4хв).

Учні діляться думками про те, які вирази їм найбільше запам’яталися, сподобалися, здалися незвичайним, оригінальним.

Аналізуємо зміст і особливості художнього твору

1. Де відбуваються події, змальовані у вірші?

2. Які враження справив на тебе цей вірш? Поділися ними з однокласниками.

3. Які настрої та почуття висловлені в поезії?

4. Чи є зв'язок між деякими моментами біографії поета й особливим теплим ставленням до матері, свого дому («теплоти родинного інтиму»), оспіваних у вірші? Якщо так, то в чому він виявляється?

5. Як ти розумієш вислови «мотузочком диму хату прив'язала до небес», «не катує серце печія», «як душа світліє перед днем»?



6. «Усне мовлення» з художнім домислом (4хв).

Змалювати словесно історію літературного героя твору.

(Наприклад: син працює у місті, має квартиру з усіма вигодами. Досягнув успіхів у своїй професійній діяльності, дуже зайнятий і заклопотаний. Але раз на рік обов’язково приїжджає у своє рідне село, у звичайний сільський будиночок. Милується димом, що прив’язав мотузочком хату до небес, заслуховується гоготінням полум’я в печі. І від ласкавого маминого слова, ніжної руки стає йому так добре, лагідно й спокійно на душі, що відступають усі життєві негаразди, тривоги й клопоти. Знову він – маленька дитина в родинному гніздечку під крильцем невсипущої мами).



7. Виразне читання вірша С.Чернілевського «Забула внучка в баби черевички» (2хв).

Один з учнів виразно читає вірш.



8. Обмін враженнями про прочитане (4хв).

 У поезії немає точно таких слів: бабуся сумує, їй самотньо, вона журиться. Доведіть це, посилаючись на текст (учні відшукують, зачитують і коментують).

Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички? (черевички – це матеріально виражений спогад про внучку, яка поїхала додому).



9. Пояснення вчителя  (Теорія літератури) (1хв).

У літературі це називається художньою деталлю.

Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину. (Учні записують поняття у зошит).


10. “Незакінчене речення” (2хв).

1.     Закінчіть речення одним словом:

“Вірш “Забула внучка в баби черевички” про ....(любов, тепло, розлуку, бабусю, родину).

2.     Як ви вважаєте, яка основна думка твору? (Основна думка твору: звертання до нас, читачів, любити рідних, не забувати їх, уміти дякувати за ласку і тепло).



11.Творчий домисел (4хв).

Придумати і розказати історію бабусі й онуки. (Самостійно)



V. Закріплення вивченого матеріалу (5 хв).

1. Складання сенквейна

А зараз давайте з вами трохи поміркуємо та зробимо висновки сьогоднішнього уроку. Та складемо свій власний вірш на тему «Родина». Але це не простий вірш. Його ім’я сенквейн. Цей вірш складається всього з 5 рядків. Послухайте будь ласка правила його написання.

1 рядок – це назва, ключове слово. 1 іменник.

2 рядок – 2 прикметника.

3 рядок – 3 дієслова.

4 рядок – фраза, який має смисл.

5 рядок – висновок. 1 іменник.



Наприклад:

матуся

добра, мила

кохає, турбується, виховує

найдорожча людина

родина

(Учні складають власні сінквейни та зачитують за бажанням).



VІ. Підведення підсумків уроку (2хв). 

VІІ. Домашнє завдання (1хв): с.91 - 110

VІІІ. Оцінювання (2хв).


ДОДАТОК А
Сторінки підручника


ДОДАТОК Б
Оформлення дошки
Дванадцяте грудня

Класна робота
С.Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички»

Сінквейн
1 рядок – це назва, ключове слово. 1 іменник.              
2 рядок – 2 прикметника.                                               
3 рядок – 3 дієслова.                                                 
4 рядок – фраза, який має смисл.                                   
5 рядок – висновок. 1 іменник.                                      

матуся
добра, мила
кохає, турбується, виховує
найдорожча людина
родина

ДОДАТОК В
Асоціативний кущ


ДОДАТОК Г
Словникова робота













ДОДАТОК Ґ
Зразок сторінки учнівського зошита
    Дванадцяте грудня

Класна робота

С.Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички».

Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину.

Сінквейн 

1 рядок – це назва, ключове слово. 1 іменник.              

2 рядок – 2 прикметника.                                               

3 рядок – 3 дієслова.                                                 

4 рядок – фраза, який має смисл.                                   

5 рядок – висновок. 1 іменник.                                      

матуся
добра, мила
кохає, турбується, виховує
найдорожча людина
родина






Немає коментарів:

Дописати коментар